Deținătorii cardurilor din Republica Moldova continuă să fie ținta campaniilor de fraudă, inclusiv a celor de tip smishing. Scenariul preferat este cel al notificărilor prin SMS, legate de livrarea unor presupuse colete sau de la site-uri de online shopping. Pentru că astfel de mesaje textuale sunt ceva obişnuit şi mulţi dintre noi le primim frecvent, este complicat, la prima vedere, de a le diferenția de notificări reale.

Din grija pentru toți deținătorii de carduri, Moldindconbank a făcut o recapitalure la tot ce înseamnă ”smishing” și cum pot fi identificate astfel de atacuri.

Ce înseamnă smishing și cum funcționează

Denumirea pornește de la combinația cuvintelor „SMS” și „phishing”, ceea ce din start ne duce cu gândul la mesajele text primite la telefon. De obicei, escrocii folosesc imaginea companiilor de livrare a coletelor sau clonează site-urile de online shopping, expediind SMS din numele acestora, pentru a păcăli potențialele victime.

Mesajele text conțin un link care, odată ce este apăsat, direcționează victima către un site web fals, unde i se cere să completeze datele personale și cele ale cardului, cum ar fi: nume și prenume, adresă, IDNP, numărul de telefon, numărul cardului, data expirării, codul de securitate CVV.

În astfel de cazuri infractorii mizează pe neatenția utilizatorilor, care ar putea oferi date sensibile fără a face în prealabil câteva verificări esențiale.

”De exemplu, clientul primește un SMS cu un link de la o companie de livrare, în care se spune că pentru recepționarea coletului trebuie să achite o anumită sumă de bani. Persoana accesează linkul escrocilor și furnizează datele, considerând că este un mesaj veridic, deși corect ar fi să verifice veridicitatatea acestui SMS printr-un apel la companie. E important ca fiecare să trateze cu precauție mesajele, în care se cere transmiterea unor date sensibile: numărul cardului, termenul de valabilitate, CVV și parolele de unică folosință expediate prin SMS. Este capcana, prin intermediul căreia se colectează datele de card, care ulterior sunt utilizate pentru furtul de bani”, a precizat Elena Gligor, șefa Direcției Securitate a Cardurilor de la Moldindconbank.

Cum să te protejezi de fraudă

  • NU răspunde mesajelor prin care ți se cer informații personale;
  • NU accesa link-urile propuse;
  • NU comunica niciodată date aferente cardurilor tale (termenul de valabilitate, codul CVV2/CVC, parolele de unică folosință).

Ce să faci dacă ai devenit victima escrocilor

  • Blochează cardul prin aplicație sau contactează imediat banca, la care te deservești. Clienții Moldindconbank pot apela 022 71 71 71.
  • Apelează Poliția la 112.

Mai multe informații despre metodele de protecție împotriva escrocilor sunt disponibile pe pagina Moldindconbank ”Securitate bancară și antifraudă”.

Moldindconbank – mereu alături!